пʼятницю, 18 січня 2013 р.

Основні інформаційні джерела. Технологія пошуку інформації засобами Інтернету


Коли перед дизайнером (конструктором) постає завдання з вивчення досліджуваної проблеми, йому необхідно визначити джерела, до яких він буде звертатись у першу чергу.
Отже,  розглянемо  інформацію  як  провідний  ресурс  проекту, відповідні джерела інформації та засоби і прийоми її пошуку.
Усе інформаційне середовище поділяється на три типи джерел інформації:
•  документ;
•  людина;
•  предметно-речове середовище.
Людина є ключовою ланкою в системі інформаційних джерел. Може розкрити велику за обсягом та цікаву  інформацію зі сфери знань та власного досвіду використання цих знань на практиці.
Під предметно-речовим  середовищем  розуміють  оточення, що поруч із нами. Предмети та речі інколи можуть розповісти не менше ніж людина. Під час роботи над проектом важливо знати, де шукати потрібну інформацію. У зв’язку з цим розрізняють такі найбільш поширені шляхи пошуку інформації:
•  вивчення бібліотечного каталогу;
•  за допомогою пошукових систем в Інтернеті;
•  у довідковому апараті лінгвістичних енциклопедій. У них після статті на визначені теми дається список літератури;
•  комунікативний — можливість отримати необхідну консультацію  вчителя,  фахівця  тієї  галузі,  яка  є  близькою  до  теми проекту.
Найбільш доступними для дослідників є, звичайно, бібліотечні каталоги. Систематичний каталог як інформаційно-пошукова система дає можливість швидко зорієнтуватися, чи є в бібліотеці книги з тієї галузі науки, яка цікавить дослідника. Пошук потрібних джерел  інформації може  здійснюватися  за  допомогою  звичайних бібліотечних карток, що є у відповідному каталозі бібліотеки, або за допомогою комп’ютера.
Сьогодні найбільш зручним та сучасним засобом пошуку й систематизації необхідної інформації для проекту є інтернет-ресурси.
 В  Інтернеті можна отримати різноманітну  інформацію — від прогнозу погоди до інформації про політику, техніку і технології, меблеве виробництво, медицину, наукові відкриття  тощо. Складно навіть уявити, що неможливо  знайти в мережі Інтернет.
Інформацію в Інтернеті шукають за:
•  тематичними каталогами;
•  за допомогою пошукових машин.
Існує думка, що в Інтернеті є все. Однак, це не зовсім так. Матеріали для розміщення в мережі готують звичайні люди (зрозуміло, фахівці  своєї  справи),  тому  там можна  віднайти  лише  те, що вони  вважають  за потрібне. Однак  завдяки  їх  творчості  в мережі утворилося понад двох мільярдів Web-сторінок. В Інтернеті каталоги та покажчики розрізняються технологією підготовки. Над каталогами працюють люди, а покажчики формуються автоматично. Під час каталогізації ресурсу досвідчений редактор уважно проглядає його, визначає, до якої галузі знань його можна віднести, і вносить у відповідний каталог. Найбільш великий каталог Інтернету — Yahoo. У ньому працює понад 150 кваліфікованих редакторів. Це велика організація, проте її зусиль вистачає лише на  те, щоб підтримувати найбільш  актуальні каталоги. А не вносити нові.
Для пошуку інформації в мережі Інтернет найчастіше використовують  інформаційно-пошукові  машини.  Такими  пошуковими машинами є: Мета, Ukrnet, Atlas, Google, Рамблер, Яндекс, Yahoo, Excite, Hotbot та інші. Потрібно ввести адресу такої системи (наприклад:  www.ukrnet.ua)  в  адресний  рядок  програми-браузера Internet Explorer. Після цього загрузиться головна сторінка пошукової системи. Пошук потрібної інформації можна здійснити за допомогою ключових слів або за допомогою Web-каталогів.
Як  свідчить  практика,  пошукові  машини  дають  можливість здійснити найбільш повний пошук у рамках заданої теми.
Інша найбільш поширена послуга, яка використовується в мережі Інтернет, — це електронна пошта (E-mail). Основна перевага електронної пошти на відміну від традиційної полягає  в  тому, що  адресат,  якому надсилають  інформацію, може знаходитися на великих відстанях, у будь-якій частині земної кулі, проте відправлений йому лист надійде за декілька хвилин. Головне, аби він був підключений до мережі  Інтернет. При чому інформація може бути не лише у вигляді текстових документів, але й у вигляді фото- чи відеофайлів.
Ще  однією перевагою  електронної пошти  є  автоматичне  завантаження тієї інформації, яка вас зацікавила. Для цього можна підписатися на певні списки розсилок. Більшість із них влаштовані так само, як і газети чи інші періодичні видання. Тобто, ви постійно будете одержувати останню інформацію, наприклад, про новинки техніки чи технологій у певній галузі. Інші, схожі на дошки оголошень, де розміщена також  і реклама різних речей —  від  техніки  до  науково-популярних  журналів.  Сьогодні поширеними  стали  автоматизовані  файлові  сервери,  завдяки яким  можна  одержати  відомості  про  погоду  в  будь-якій  точці земної кулі.

3 коментарі: